Conclusies en aanbevelingen

Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek kunnen we een aantal conclusies trekken.

De hoofdvraag van dit onderzoek luidt:

Is er op deze reguliere school plaats voor zorgleerlingen ? 

Vanuit het dossieronderzoek komt als nel het één en ander naar voren. Deze leerlingen worden vanuit de basisschool al overgedragen met een aantal handreikingen. Helaas zien we dat deze handreikingen erg minimaal zijn.

Vanuit de interviews constateren wij een aantal zaken. Ten eerste dat er te weinig voldoende begeleiding is voor de zorgleerling. In beide interviews wordt aangegeven dat de leerling meer baat heeft bij  intensievere begeleiding vanuit de docent. (zie theoretisch kader voor de vormen van begeleiding)

Ten tweede constateren we dat er in de klas te weinig rekening gehouden wordt met de zorgleerlingen. De leerlingen vallen tussen wal en schip. De docent is wel bereid om extra begeleiding te geven, maar zijn kennis van de stoornissen en de daarbij behorende handelingen zijn niet toereikend.

Concluderend kunnen we aangeven dat deze school niet voldoende is toegerust om zorgleerlingen de meest adequate begeleiding te bieden, zodat hun ontwikkeling op dezelfde wijze kan plaatsvinden als de reguliere leerlingen.

De tijd die de docenten ter beschikking hebben en de grootte van de klassen vormen het grootste struikelblok. In het kader van tijd hebben we het over de tijd die de docent nodig heeft om zijn kennis te vergroten met betrekking tot de stoornissen en de tijd die de docent beschikbaar heeft voor het individueel begeleiden van leerlingen.

Deze conclusie is tot stand gekomen met behulp van het boek ‘praktijkonderzoek in de school’. (pag. 259)

Maak jouw eigen website met JouwWeb